Friday, December 28, 2007

Kisah Realiti Penyeksaan di Penjara Tentera Mesir

Daku mulakn dgn nama Allah yg Maha Pemurah lg Maha Penyayang....Tuhan yg mengetahui sgl sesuatu, yg mmbimbing hambaNya ke jln kebenaran....

Alhamdulillah, dgn mase yg di anugerahkn olehNya, ana bru je khatam novel mengenai Zainab al-Ghazali al-jubaili.. beliau merupakan aktivis Islam yg sgt berani dn sggup berkorban apa sja demi menegakkan yg Haqq dr yg batil.... syukran ila akhi We, yg tlh m'hadiahkn novel ini pd kte sume...

Kt cni nk share skit mengenai novel yg b'tajuk 'Hari2 dlm hidupku' ni, kisahnye berkisar mengenai Zainab Ghazali yg mengetuai Jamaah Muslimat dn menjadi cabang pd Ikhwanul Muslimin... waktu ni, Ikhwanul Muslimin tlh Dharamkn oleh krajaan thaghut.. maka Zainab Ghazali tlh dtangkap dn dpenjarakn bersama beribu ribu anggota Ikhwanul Muslimin yg laen...

Tapi yg menyedihkn.. Zainab Ghazali tlh diseksa seperti seksaan ke atas orang lelaki..!! cube byangkn.. dgn iman kite yg setipis kulit bawang ni(malah lbh tipis) mmpu ke kte nak menanggung ujian seberat itu..btol x..??

tapi.. itulah Zainab al-Ghazali...walau ape jenis seksaan pn yg Dkenakan ke atas beliau, kalimah La ilaha illallah x pernah lekang dr bibir beliau. beliau disebat beribu ribu kali(RIBU tau,bkn 1/2), direndam dlm air, dikurung dlm penjara yg dipenuhi tikus!!, di kurung dgn anjing2 ganas, digantung dn disebat,dipanggang dlm penjara api,disepak terajang, malah hampir dirogol..!(Nauzubillah hi min zalik) dan macam2 lg seksaan yg x dpt dibayang dek akal waras manusia.....

Ade bbrp peristiwa semasa Zainab ghazali dipenjarakn, yg terkesan di Hati ana.... Antaranya, ketika beliau dikurung bersama anjing2 ganas, berlaku peristiwa yg ajaib yakni, x de skit pun kesan cakaran @ gigitan pd jasad beliau...SubahanAllah...'cukuplah Allah sebagai Penolong dn Dialah sebaik baik Pelindung' Dan ketika 'anjing thaghut' disuruh merogol Zainab al-Ghazali, anjing thaghut tu mati dicekik oleh Zainab Ghazali hanya dgn kedua tangannya..! yg lemah, tapi dberikn kekuatan yg x diduga oleh Allah...(SubhanAllah...) Benarlah Allah sntiasa bersama hmbanya yg Benar..
Kerana Ahlak mulia yg disandang oleh beliau, seorang Askar kerajaan telah tertarik utk mendalami islam.. pd mulanye askar ni bersimpati pd Zainab Ghazali, dn x mahu menyeksa beliau, askar ni jgak meminta pd Zainab Ghazali supaya mendoakn die agar beroleh hidayah Allah.. tapi malang nasib askar ini kerana dia telah ditembak mati oleh rejim Thaghut, hanya kerana dia bersolat dn ingin kembali ke jln allah....

Ketika dlm sangkar besi tu... Zainab al-Ghazali juga tlh bbrp kali bermmpi bertemu dgn Rasullah...Maka inilah, yg trus membakar semangat beliau untk terus menegakkan bendera La ilaha illallah....
moga dgn coretan yg x seberape ni, sdikit sebanyak dpt meniup kembali semangat kita(yg kadangkala di bawa angin) utk menegakkn Islam dbumi kmph ni..Amin.. moga2 Allah mencampakkn sdikit keberanian dn ketelusan Zainab al-Ghazali dlm menyebarkn dakwah ke dlm hati kte sume...

Akhir kalam, Umat Islam mesti kuat...!!!

1 comment:

kak ti said...

salam. k.lang btol pe yg k.lang tulis tu. kak ti pon meremang baca. takut pon ada. temimpi2. tu la penah tepk apakah kt akan jd mcm dia. mcm2 seksa yg zainab dpt tp hati dia teguh. marilah kita same2 berdoa supaya kt pon dikurniakan kekuautan yang sama mcm zainab. AMIM.. Sahabt sekalian kak ti nak seru kt same2 bace neh. sesuai jadi inspirasi