Thursday, December 11, 2008

makaaaaaaaannnnn


Keberkatan ketika makan

“Eii bosan r, jum makan .”
“Emm best gok tu.”

"hujan2 ni lagi sedap makan"
“jum.”
“Jummmmmmmmm”

Makan. Semua orang suka makan. Tapi ada juga segolongan manusia yang tak suka makan. DIET. TAKUT GEMUK. Nak makan tapi buang balik. Tu la makan bukan untuk ibadah dan bukan cara untuk mencari keberkatan allah. Dari situlah timbulnye anaroxia,________________________________________.

Tahu tak dari makan kita juga boleh mencari redha ALLAH melaluinya.
TAK PECAYA??????????????????

Wahai orang yang beriman! Makanlah dari rezeki yang baik yang Kami berikan kepada kamu dan bersyukurlah kepada ALLAH ,jika kamu hanya menyembah kepada ALLAH. ALBAQARAH 2:172

Jum kita kaji bersama beberapa amalan pemakanan yang memiliki keberkatan itu…..

1 MENYUKAT KADAR MAKANAN
Jangan membeli sesuka hati pabila ke pasar.
Apabila hendak memasak, keluarkan bahan-bahan keperluan saja. Bukannya satu peti ais .
Apabila makan, cedok makanan yang hendak makan saja, bukannya penuh satu pinggan

Ini bukan sahaja menjaga ekonomi malah kelangsungan kesihatan. Pinggang kerengga,tapi jugak body yang cun cun cute gitu.
Most important
Sabda Rasulullah SAW “Sukatlah makanan kalian, nescaya kalian akan diberkati” (Sahih Bukhari no:2128)

2 BERKUMPUL APABILA MAKAN
Sabda Rasulullah SAW “Berkumpullah kalian ketika makan dan sebutlah nama ALLAH (Basmalah) ,nescaya makanan kalian akan diberkati. (Sahih Bukhari no:3764)

Berusahalah unttuk makan bersama…… Kengkawan, famili, sahabat dsb. Elakkan makan seorang diri. Kecenderungan untuk dikacau dan terasa janggal akan meningkat… LETS GO EAT TOGETHER_GETHER..


3 MAKAN DARI TEPI PINGGAN
Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam at-Tarmizi dalam kitab Sunannya no 1805 Rasulullah bersabda “ Keberkatan itu turun dari tengah makanan. Maka makanlah dari tepinya bukan dari tengahnya”.

Apabila makan di pinggan mulakaan dari tepi bukannya tengah.
Apabila mencedok lauk, cedoklah dari tepi.
Jangan diusik yang tengah. Biarkan keberkatan sensentias turun dan mengalir ketepi.
Apabila yang tepi habis, barulah diambil yang tengahnya.

4 MELICINKAN PINGGAN
“Eii memang kuat makan btol. Sampai licin pinggan” reaksi yang biasa bila amalan ini diamalkan. Ini adalah nilai ukuran yang buruk disisi manusia tapi tidak daari segi islam.

Rasulullah menganjurkan umatnya mengamalkannya “kerana kalian tidaak tahu makanan bahagian mana yang diberkati” (Sahih Muslim no:2033)

5 MENJILAT JARI
Keberkatan bukan sahaja melicinkan pinggan bahkan melicinkan jaari sekali. Ini termasuklah apa jua bahan yang digunakan untuk makan contohnya sudu,garfu,chopstick dll.

Rasullullah bersabda “ Apabila seseorang dari kalian makan, maka jilatlah jari-jariya kerana dia tidak tahu di bahagian jari mana keberkatan itu datang” (Sahih Muslim no:2035)

HMMMMMM bila sembang bab mankan terasa lapor benor la pulok. Jum makan. Tapi awas jangan lupa menyukat kadar makanan, duduk makan bersama, mulakan dengan basmalah, bermula yang tepi berakhir dengan tengah, licinkan tangan jilat jari basuh tangan

SELAMAT MAKAN!!!!!!!!!!!!!!

YUMMMY YUMMY YUMMY YUMMY YUMMY

2 comments:

Anonymous said...

subhanallah...cantiknye ajrn islam..dr sekecil-kecil prkr hingga yg plg bsr pn diajr pd kite..betapa maha pemurah n maha pengasihnye Allah..perkr yg kcl mcm makan pn jika kite ikut ajrn Islam,Allah msh beri kebrktn..bertuahnye kite bergelar Muslim....

Anonymous said...

bez nya makan...
jom makn..