Tuesday, March 17, 2009

PERISTIWA 1PAGI.....


ASSALAMUALAIKUM.

pe kabau ye shbt2 semua....harap sihat2 blaka d ambang alam peperiksaan ni....
kali ni sy nak cuba menulis pglman sndr la pulak....slama ni 'copy n paste' je keje....hu3...
ni kali pertama ni...

Pada hari ahad yg lalu,15 mac 08 sy telah mengikut abah mengambil abg balik dari kolej....
dlm perjalanan pulang ke rumah....kat tgh2 highway tiba2 kami perasan ada seorang pakcik berjubah putih dan berserban jalan terhincut-hincut memegang perutnye....sakit atau lapar anggapan kami...mukanya kelihatan letih sgt....tapi dia ada kaki la....he3



Tah knpa semua tgok jer....stlh jauh meniggalkan pakcik itu,tiba2 semua org menimbulkan rasa kasihan....terfikir ape yg pakcik itu buat pagi2 buta ni???dahla tgh2 'highway'...jauh dari lrt,msjd n xda ape2 la....semua 'vote' nak patah balik tolong pakcik itu tetapi sy membangkang keras...jahat kan????saya takut ni org bangla ka... ape yg dia buat sorang2 tgh2 'highway' ni....
Akhirnya dgn undi majoriti dan kuasa veto abah patah balik la kami walaupun dah agak jauh....

Sesampainya kami bdekatan dgn pakcik tu...abg saya pun keluar menanyakan destinasi pakcik tu...pakcik tu yg kelihatan letih,terkejut dan takut dgn khadiran kami secara tiba2....apa yg abg saya tanya dia geleng jer...setelah diasak dengan penuh sopan santun....dia pun berkata..."pakcik nak pergi masjid keling ni"dgn loghat kedah nya yg pekat bangat tu...org Malaysia upanya....hu2...majd keling???masjid india la tu...setelah dpujuk dan dpujuk baru la dia sudi dtumpangkan...

Di dlm kereta....abg saya pun berbual la dgn pakcik tu...katanya dia baru semiggu dtg KL dgn harapan dpt mencari rezeki lbih untuk anak2 nya...tapi ms ri jumaat tu ic ilang dcuri so susah la dia nak cari keje..cian...td dia bjalan slps isya nak k lrt yg jauh kalau bjalan dgn perut kosong...
kami jumpa dia dlm kol 1pg...bayangkan.....

Sambung citer dia,nama dia Rosli b. Ibrahim....pggl P.Itam tgl kt Kg Makam P.Pinang...kt sana dia bwk beca....dia dtg KL tok cari rezeki lbih tok sara 2 org anak dia yg blajar kt skola pondok...
tp dugaan d sini ic pulak hilang....kuat smgt dia.Dia xnak meminta-minta....ktnya Rasullulah SAW x suka umatnya meminta-minta...katanya lg,dia percya Allah akan tlg makhluk Nya ndan smstinya Allah gerakkan hati kami untuk menolongnya....kagum saya...masa smpai d 'Msjd Keling' kami hlurkan sdikt sumbgn tp puas dpujuk bru dia trima...dia kata nak blik pp la kerana rasa KL bukan temptnya...

Khulasatul Kaul,mlm itu ambo dapat bnyk pgjran....

1)jgn takut2 nak tlg org
2)muhasabah bertapa besar pengorbanan ibu bapa untuk membesarkan kita
3)mcm2 lagi la....

Sbnarnya sya terfikir,kalau pakcik tu org Bangla pun apa salahnya tolong....sy sbnrnya terharu dgn pekerja asing yg bekerja kt ngra kt ni....kalau kt tengok...mreka gigih berusaha...kt cafe sy tu mereka bkerja snggu tanpa cuti....ni cuti sem baru la berehat....kt patut hargai mereka...doakan untuk mereka....
Sbnrnya ramai orang datang KL ni untuk mencari rezeki tetapi kalau muda-mudi ni mereka kalau x dapat kerja akan pilih kerja2 yg x diredai Allah...KL ni kene pandai2 bwk diri...kt jgn nak ikut orang...jadilah diri sendiri...ingat Allah dalam setiap perbuatan...

Erm,setakat ni sahajalah coretan saya....sekian.

"Hidup Biar Berjasa"




Dapatkan Mesej Bergambar di Sini




Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

No comments: